SÚŤAŽ
Zaregistruj svoju firmu
na e-shope a
VYHRAJ
tlač v hodnote 500 €
ZADARMO
chcem súťažiť
SÚŤAŽ
title

Výročná správa má ohúriť, nie uspať!

06.08.2019

Kniha bilancovania a hospodárskych výsledkov firmy nemusí byť len ďalšou odfajknutou úlohou marketingového oddelenia. Dá sa to robiť aj inak – nápaditejšie, ekonomickejšie, ekologickejšie. Odkedy u nás chováme železného slona HP Indigo 12000, tlačíme výročné správy, ktorými ľudia listujú preto, že chcú a nie preto, že musia. Ako tento kľúčový dokument vypiplať od šik grafiky po chrumkavú titulku? Odpovedá náš kolega Richard ČerhitMartin Porada, šéf kreatívnej agentúry 2CREATE.

 

Aké sú horúce trendy v oblasti výročných správ?

R.Č.: Tým najhorúcejším je zvýšený záujem o riešenia, ktoré sú rovnakou mierou efektné ako efektívne. Výročné správy by mali už z princípu vyzerať na úrovni, čiže prvou voľbou býva zvyčajne ofset, lenže ten sa oplatí len pri vyšších nákladoch a nik už dnes nestojí o nevyužité skladové zásoby vytlačených zväzkov, ktoré neekologicky zapadajú prachom. A tak niektoré firmy volia digitál, hoci aj za cenu kompromisov na kvalite. Prečo sa však rozhodovať medzi benefitmi ofsetu a digitálu, keď môžete mať 2v1? Odkedy sa k nám na Vajnorskú nasťahoval ofsetový digitál HP Indigo 12000, tlač výročných správ sme dostali na úplne nový level.

 

 

Čo zásadné sa zmenilo pri tlači výročných správ, odkedy je na scéne HP Indigo 12000?

R.Č.: Technológia digitálneho ofsetu narobila riadny vietor v našej brandži. Klientov čaká vysoká kvalita, na akú sú zvyknutí z ofsetu, ale zároveň veľmi dobrá cena pri nižšom náklade. Skoro nikto dnes už netlačí na sklad, je to neekologické. Nepotrebujete 500 kusov výročných správ, keď máte 100 akcionárov. Navyše, v prípade dopytu ich vieme na počkanie kedykoľvek dotlačiť. Dotlačok je za chvíľu vytlačený a môže sa ísť rovno lepiť. To tu predtým nebolo. Vstupné náklady na ofset – na kovolisty, na vyfarbenie – boli príliš vysoké. Zvýšila sa aj variabilnosť materiálov a formátov. Bez problémov zvládneme digitálne potlačiť aj neštandardný formát, čo taktiež dobieha ofset. Nános farby je taký tenký, že sa priam vpije do ofsetového materiálu a o to viac vynikne štruktúra papiera, takže celý dokument vyzerá už na pohľad luxusnejšie. Vernosť farieb je úžasná, laik nemá šancu rozoznať ich od ofsetu. Výrazne sa rozširujú aj možnosti zušľachťovania materiálov, či už je to parciálny lak, lamino, fólia alebo rôzne efekty...

 

 

Atraktívna je určite aj možnosť vyrobiť výročnú správu doslova pre oko konkrétneho čitateľa, čo zaručí dôvernejší tón. Ako to presne funguje? 

R.Č.: Naozaj je to tak, že každá  výročná správa môže byť iná, takže dokážeme bez problémov zabezpečiť, aby mal každý akcionár unikátny výtlačok napríklad aj s vlastným menom. Dodá sa grafika, urobí sa databáza, automaticky sa to načíta a stroju je potom už jedno, či tlačí 100x jeden hárok, alebo je každý hárok iný. Výslednú cenu to nijako neovplyvní. Prakticky všetky strany vieme personalizovať. Využívame na to softvér Mosaic, s ktorým HP Indigo 12000 pracuje. My iba dodáme mustru, navolíme niekoľko prvkov, ktoré chceme (napríklad farebne) zmeniť a zväčšovaním, zmenšovaním či otáčaním vygeneruje ten softvér nekonečne veľa variácií. Disponujeme technológiou, ktorá praje tvorivým a individualizovaným riešeniam. A keďže úzko spolupracujeme s kreatívnou agentúrou 2CREATE, vieme našim klientom promptne zabezpečiť aj pomoc s obsahom či grafickým dizajnom výročnej správy. 

 

To znie síce dobre, ale keď sa povie „individualizované riešenia“, prekladový manažérsky slovník automaticky hlási: „Toto bude trvať dlhšie a stáť viac!“

R.Č.: Ako som už spomínal, cenu tieto riešenia neovplyvnia, keďže odpadajú náklady spojené s náročnými vstupnými procesmi zadávania materiálu do tlače. Tu žiadna zdĺhavá a prácna príprava nehrozí, všetko je digitalizované. Máte pdf súbor v počítači, necháte ho zripovať a už vám vybehne hárok. Doslova za pár sekúnd. Hneď si ho viete skontrolovať a môžete tlačiť. Na ofsete sa aj vzorkovanie riešilo komplikovanejšie. Tu vám vytlačíme vzorku hneď. A rýchlosť tlače? Keď chcete napríklad 100 kusov klasickej V2-ky a dodáte nám dáta, ešte dnes ich vytlačíme, zajtra sa polepia a pozajtra sú hotové na odovzdanie. Keď sa k tomu pridá výsek, ražba, zušľachťovanie, či iné prvky podľa vášho kreatívneho návrhu, to už trvá dlhšie, ale stále je to otázka iba niekoľkých dní. HP Indigo 12000 nie je z cukru. Predstavte si 12 ton odolného železa, ktoré sa nikdy neprehreje, lebo má vlastný klimatizačný systém. Zvládne pracovať 24 hodín denne a v celoročnej prevádzke, takže s prehľadom zvláda šibeničné termíny.

 

Prečo by firmy nemali podceňovať marketingový potenciál výročnej správy?

M.P.: Stručne povedané preto, že je to ich vizitka – a nie taká, ktorú pokrčíte alebo založíte a už ju viac nevytiahnete. Veľa spoločností má výročné správy uložené vo voľne dostupných archívoch, takže ktokoľvek sa k nim vie aj po rokoch dostať a jedným pohľadom zhodnotiť úroveň firmy ešte predtým, ako sa vôbec pustí do čítania. Ak chce klient pútavo vyzdvihnúť ročné míľniky spoločnosti, musí riešiť aj otázku AKO, nielen ČO. Invenčne spracovaná výročná správa s atraktívnym grafickým spracovaním ohúri obchodných partnerov a nabudí zamestnancov, zatiaľ čo v tej šablónovitej sa akokoľvek priaznivé dáta stratia pod nánosmi vizuálnej nudy. Zaujímavým faktom je, že od roku 2000 klesla naša doba sústredenia z 12 na 8 sekúnd, čo je o sekundu menej ako u akváriovej rybky. Čo to znamená? Ak vašich čitateľov ihneď nevtiahnete do obsahu, stratíte ich. So štýlovou formou sa vám to nestane.

 

V čom spočíva pridaná hodnota, ktorú vie do tvorby výročnej správy vniesť profi kreatívny tím?

M.P.: Pre kreatívne podchytenie výročnej správy je jednoznačne dobré zabezpečiť svieži, rutinou nezaťažený pohľad zvonku. Vieme nastaviť údernú obsahovo-grafickú stratégiu kopírujúcu DNA spoločnosti, v prípade potreby zaistíme profesionálne fotenia, zastrešíme tvorbu textov, navrhneme originálne infografiky, pohráme sa s predelovými stranami a ďalšími odlišovacími prvkami pre vylepšenie vizuálnej identity dokumentu. Profesionálna príprava výročnej správy sa nielenže odrazí na kvalite výsledku, ale hlavne – ušetrí klientovi kopec času, stresu a neefektívne investovaných peňazí.  

Späť

Ako vám môžeme pomôcť?

Zaujala vás naša ponuka alebo potrebujete poradiť? Kontaktujte nás prostredníctvom formuláru a náš profesionálny tím vám rád odpovie na všetky vaše otázky.

Ďakujeme za vyplnenie formuláru.